I skjermbildet nedenfor ser du tekstversjonen av Lumino Invoice nettsiden. Så, hvorfor er tekstvesjonen av nettsiden viktig? Den ser jo heller ikke veldig attraktiv ut... Vel, tekstversjonen av nettsiden gir oss et relativt godt bilde av hva Google "ser" av siden vår. Som jeg har forklart i tidligere artikler - ettersom Google er en maskin - så vil den ikke kunne tolke informasjon på samme måte som mennesker. Du kan nå se helt tydelig at bildene på nettsiden er "leslige" for Google kun fordi jeg la inn informasjon i "alt" parameteren i bilde taggen (faktisk gjør du dette automatisk i Lumino Publish ved å fylle inn en bildebeskrivelse når du laster opp bildet). Uten tekst i "alt" parameteren, så vil ikke Google kunne finne noe informasjon om bildet. Du vil også kunne se at jeg ikke har brukt "alt" parameteren for toppbildet på nettsiden - helt opplagt en feil fra min side, og feilen er jo lett å finne når man ser på tekstversjonen av nettsiden. I tekstversjonen så bør du også sjekke alle hyperlinker ved å klikke på dem, samt også sjekke den teksten som Google "ser" - har jeg brukt riktig tekst, gode nøkkelord, osv. En siste ting som du bør legge merke til er datoen for når denne nettsiden ble "cached" av Google. Noter deg denne datoen, og sjekk denne siden regelmessig. Du vil snart oppdage hvor ofte Google vil lese siden din, og ut fra denne informasjonen vil du vite mye om Google oppfatter siden som en "autoritet" eller ikke. Mye tyder på at sidens såkalte "PageRank" (Googles navn på hvor "viktig" siden er) er sterkt forbundet med hvor ofte Google vil "cache" siden. Sider med høy "autoritet" kan ofte bli indeksert av Google flere ganger i timen, mens sider som er mindre populære (har lavere "autoritet") kan være ikke blir indeksert av Google i det hele tatt, eller at det tar mange dager mellom hver indeksering. André Vold