Mange ønsker å sette opp nye nettsteder, enten for å promotere sine egne produkter eller tjenester, eller for å markedsføre produkter fra en tredjepart, såkalt affiliate marketing. Dette er vel og bra, og det er også hevet over enhver tvil at de som lykkes med å markedsføre produkter på nettet ofte kan gjøre det svært bra.
Allikevel ser vi gang på gang at nye nettsteder blir satt opp uten at de klarer å få økt trafikk og dermed den inntjeningen som initiativtakerne hadde sett for seg. Konkurransen på nettet kan være hard, og spesielt i bransjer hvor det er mange som prøver å hevde seg samtidig.
I Norge har vi flere eksempler på slike bransjer, og kanskje aller mest beryktet er den delen av finansbransjen som markedsfører ulike typer usikrede lån. Innenfor dette nisjemarkedet er konkurransen knallhard på internett, med en lang rekke aktører som kniver mot hverandre om å markedsføre lån fra de samme tilbyderne.
Som en ny aktør på dette markedet er det derfor tre ting du i det minste må sørge for:
For et godt eksempel på et nytt nettsted innen denne nisjen som har tatt både det innholdsmessige og det tekniske på alvor kan du se denne oversikten over forbrukslån på nett fra den nystartede bedriften Finaton.
Som du kanskje vil legge merke til så går innholdet på denne siden dypere og grundigere til verks enn mange av konkurrentene. Samtidig er både tittelen på siden og alle underoverskriftene beskrivende for hva de besøkende på en side av denne sorten typisk er på jakt etter.
Sist men ikke minst så inneholder siden også en egen meny som lar brukeren navigere enkelt opp og ned mellom de ulike delene av siden, noe som kan være en stor fordel på lengre sider med mer enn rundt 1 000 ord.
Et godt tips for deg som vurderer å sette opp et nytt nettsted hvor du er avhengig av å rangere høyt i Google er å følge den såkalte E-A-T-sjekklisten. Dette er en engelsk forkortelse som står for Expertise, Authority og Trust, eller ekspertise, autoritet og tillit på norsk.
Kort sagt er dette en oversikt over en rekke ulike faktorer Google vurderer for å kunne avgjøre om et nettsted inneholder korrekt og troverdig informasjon, er nyttig for brukeren, og om den henviser til pålitelige kilder.
Blant de mange tingene du bør tenke på når du forbereder innhold til nettstedet ditt i henhold til E-A-T-rammeverket er de følgende punktene:
Inneholder nettstedet...
Er innholdet ditt...
Har forfatteren...
Igjen vil du se at eksempelet med Finaton som vi trakk frem tidligere har implementert alle disse elementene, noe som også har gitt resultater for dette nettstedet.
Det er altså slik at det erfaringsmessig har vist seg at disse prinsippene er viktig å etterleve for nye nettsteder som vil hevde seg. Spesielt etter Googles algoritmeoppdatering i 2018 har E-A-T, altså ekspertise, autoritet og tillit blitt viktig for hvordan Google rangerer nettsteder.
Klarer du å vise Google at dette er noe du innehar, i tillegg til at du skriver godt og relevant innhold for dine besøkende, så er sjansen stor for at du etterhvert vil kunne rangere høyere i søk enn konkurrenter som allerede har vært aktive i nisjen din gjennom lengre tid.
Lykke til!
Dag Fredrik Vold er en skribent, freelancejournalist og SEO-spesialist som jobber primært innenfor finans og blockchain-industrien. Han driver også SEO- og markedsføringsbyrået LUVO Content Marketing.