En godt planlagt SEM kampanje kan gi en veldig positiv effekt for vanlig søkemotoroptimalisering - i alle fall i en tidlig fase.
Jeg vil snakke mer om søkemtormarkedsføring i en senere artikkel. Denne artikkelen forklarer viktige forskjeller mellom SEO og SEM og hvorfor søkemotormarkedsføring er viktig.
Ovenfor ser du et skjermbilde av et Google søk for "konferanselokaler Hamar". Dette er et nøkkelord som er svært viktig for en av våre kunder som leier ut lokaler. Søkeresultatet til venstre kom opp på toppen av den første siden. Den er en betalt plassering av en Google annonse. Søkeresultatet til høyre kom opp på fjerde plass på den første siden. Dette er et organisk søkeresultat.
Google annonsen er vist i grønn tekst med ad-ikon til venstre slik at det skal være helt tydelig at dette er en annonse og ikke en del av resultatlisten fra et organisk søk. Google ønsker å gjøre det helt klart hva som er betalte søk og hva som er del av den organiske søkelisten.
Under annonsene, og under Google Kart (lokal SEO) resultater, er det vi kaller resultatlisten fra organisk søk. En organisk søkeliste er alle nettsider som Google finner ut har en relevans med det nøkkelordet vi oppga ("konferanselokaler Hamar"). Når Google viser organiske søkeresultater, så blir ikke informasjonen fra annonsene tatt hensyn til. Dette er (i alle fall på papiret) et rent organisk søk basert på Googles algoritmer hvor målsetningen er å gi et så kvalifisert og relevant søkeresultat som overhodet mulig. Du la sikkert merke til at jeg skrev "i alle fall på papiret" i parantes. Det er hardnakkede rykter som indikerer at Google faktisk bruker informasjon fra sin annonsedatabase også når resultatlisten for det organiske søket blir generert. Google benekter dette, men det kan se ut til at en annonsekampanje på Google kan gi positive resultater for din rangering i Googles organiske liste.
Du vil kanskje lure på hvorfor man skal betale for annonser på Google når man kan bli være en del av den organiske listen uten å betale. Vel, plassering er det som er viktig her. I henhold til statistikk, så vet vi at nesten alle klikk går til nettsider som er på Googles første side i den organiske listen. Og på denne første siden, så vil de 2-3 øverste nettsidene få de aller fleste klikkene. Hvis din nettside er på side to i Google listen, så vil du kun ha håp om å få en brøkdel av klikkene (kanskje så lite som 10-15% kun).
Noen nøkkelord er veldig konkurranseutsatt, og det kan derfor være nærmest umulig å oppnå en plassering på Googles første side for disse nøkkelordene - selv med et meget stor budsjett for søkemotoroptimalisering. Jeg vil snakke mer om nøkkelord både for søkemotoroptimalisering og søkemotormarkedsføring i en senere artikkel.
Også, hvis du har et relativt nytt nettsted, så er sannsynligheten for å ende opp på side #$$#! i Google relativt stor. Dette er fordi Google har lite informasjon omkring ditt nettsted, og derfor ikke vil kunne oppfatte ditt nettsted som en autoritet innen aktuelt fagfelt eller som et viktig nettsted.
Derfor, for å bli synlig på nettet, er det viktig å også annonsere på Google. Dette gjøres i tillegg til kontinuerlige aktiviteter innen søkemotoroptimalisering. Et lite budsjett innen SEM (søkemotormarkedsføring) vil kunne gi store gevinster - særlig gjelder dette i en tidlig fase av din tilstedeværelse på nettet. Kombinering av aktiviteter og budsjett på SEM og SEO er en meget effektiv måte å få maksimalt igjen for sine investeringer, samtidig som SEM aktiviteter også vil gi verdifull informasjon for å gjøre SEO aktivitetene enda mer målrettet.