Tekststørrelse
Lumino - veibeskrivelse
Nedenfor ser du et skjermbilde av et Google søk for nøkkelordet "pulk". Dette er et nøkkelord som er svært viktig for en av mine kunder som selger "helårs" sykkelvogner - du vet den typen som enkelt konverterer til en pulk, en joggevogn, en barnevogn, en hundevogn, osv. Kunden har nettsteder i 9 forskjellige land, og i eksempelet nedenfor har jeg gjort et søk i Google.no basert på det norske tilbudet som denne kunden har. Sykkelvognen er jo også utviklet i Norge - for den som måtte være interessert, så kan man lese mer om produktet på www.nordiccab.no. En observant leser vil også se at Google returnerte ca. 604.000 søkeresultater. "pulk" er derfor et nøkkelord med stor konkurranse, men min kunde vises som nummer to i den organiske listen!
I skjermbildet ovenfor, så ser du at det er annonser (betalte søk) i høyre kolonne og på toppen av skjermbildet som vist med de røde pilene. Annonsen på toppen er vist med en bakgrunnsfarge slik at det skal være helt tydelig at dette er en annonse og ikke en del av resultatlisten fra et organisk søk. Google ønsker å gjøre det helt klart hva som er betalte søk og hva som er del av den organiske søkelisten. Den lange listen, med unntak av annonsen på toppen, som er midt på siden er det vi kaller resultatlisten fra organisk søk. En organisk søkeliste er alle nettsider som Google finner ut har en relevans med det nøkkelordet vi oppga ("pulk"). Når Google viser organiske søkeresultater, så blir ikke informasjonen fra annonsene tatt hensyn til. Dette er (i alle fall på papiret) et rent organisk søk basert på Googles algoritmer hvor målsetningen er å gi et så kvalifisert og relevant søkeresultat som overhodet mulig. Du la sikkert merke til at jeg skrev "i alle fall på papiret" i parantes. Det er hardnakkede rykter som indikerer at Google faktisk bruker informasjon fra sin annonsedatabase også når resultatlisten for det organiske søket blir generert. Google benekter dette, men det kan se ut til at en annonsekampanje på Google kan gi positive resultater for din rangering i Googles organiske liste.
Vi ser også i skjermbildet ovenfor at kunden min ikke vises blant annonsene. Dog vises kundens nettside som nummer to i den organiske listen, og det er derfor normalt ikke nødvendig å også kjøre annonser for dette nøkkelordet.
Du vil kanskje lure på hvorfor man skal betale for annonser på Google når man kan bli være en del av den organiske listen uten å betale. Vel, plassering er det som er viktig her. I henhold til statistikk, så vet vi at nesten alle klikk går til nettsider som er på Googles første side i den organiske listen. Og på denne første siden, så vil de 2-3 øverste nettsidene få de aller fleste klikkene. Hvis din nettside er på side to i Google listen, så vil du kun ha håp om å få en brøkdel av klikkene (kanskje så lite som 10-15% kun).
Noen nøkkelord er veldig konkurranseutsatt, og det kan derfor være nærmest umulig å oppnå en plassering på Googles første side for disse nøkkelordene - selv med et meget stor budsjett for søkemotoroptimalisering. Jeg vil snakke mer om nøkkelord både for søkemotoroptimalisering og søkemotormarkedsføring i en senere artikkel.
Også, hvis du har et relativt nytt nettsted, så er sannsynligheten for å ende opp på side #$$#! i Google relativt stor. Dette er fordi Google har lite informasjon omkring ditt nettsted, og derfor ikke vil kunne oppfatte ditt nettsted som en autoritet innen aktuelt fagfelt eller som et viktig nettsted.
Derfor, for å bli synlig på nettet, er det viktig å også annonsere på Google. Dette gjøres i tillegg til kontinuerlige aktiviteter innen søkemotoroptimalisering. Et lite budsjett innen SEM (søkemotormarkedsføring) vil kunne gi store gevinster - særlig gjelder dette i en tidlig fase av din tilstedeværelse på nettet. Kombinering av aktiviteter og budsjett på SEM og SEO er en meget effektiv måte å få maksimalt igjen for sine investeringer, samtidig som SEM aktiviteter også vil gi verdifull informasjon for å gjøre SEO aktivitetene enda mer målrettet.