Hvordan skrive et blogginnlegg som folk virkelig ønsker å lese.
Bruk noe tid til å tenke over overskriften. Spør deg selv om denne overskriften vil være interessant for leserene dine og for deg selv. Vær på utkikk etter bilder og nyheter som har sammenheng med ditt innlegg. Skriv en disposisjon.
I gjenomsnitt leser fem ganger så mange mennesker overskriften sammenlignet med resten av teksten. Når du har skrevet overskriften, bør du ha brukt 80% av investert tid.
-David Ogilvy (anses av noen som grunnleggeren av annonsering)
Jeff Goins, blogger og forfatter, har skrevet en nyttig guide for å lage en fengende overskrift.
Sjekk ut dette eksempelet som bruker formelen - Tall (eller trigger-ord) + adjektiv + nøkkelord:
10 uoppdagede strender nær Oslo
Man kan enten sette seg ned og skrive første utkastet på en gang , eller skrive litt om gangen. Hvis du har en tidsfrist, har du kanskje ikke mulighet til å velge din arbeidsstil.
Ved å skrive første utkastet på en gang vil det være enklere å holde fokus, det reduserer sjansen for at man glemmer noe, og man får publisert innlegget raskere.
Som ved de fleste andre ferdigheter, blir skriving lettere og mer naturlig jo mer man gjør det. I begynnelsen tar det kanskje en uke (eller lenger) å skrive et innlegg, men med erfaring vil tiden det tar å skrive et innlegg reduseres til kanskje så kort som to timer. Som med alt annet - læring krever masse trening og repitisjon i begynnelsen.
Et bilde sier mer enn tusen ord.
Alle blogginnlegg bør inneholde minst ett fengende bilde med høy kvalitet.
Legg tittelteksten over bildene i blogginnleggene for å fange leserens interesse. Studier har vist at det er mye større sannsynlighet for at brukere av sosiale medier vil klikke seg inn på et blogginnlegg hvis tittelen vises på bildet.
Har du ikke Adobe Photoshop? Sjekk ut disse bildeverktøyene:
Sjekk at bildet har rett størrelse i forhold til alle sidene du ønsker å publisere eller fremme bloggartikkelen. Sprout Social har en guide som hjelper deg å finne ut hvilken bildestørrelse du trenger for Twitter, Facebook og andre sosial medier.
Å redigere en artikkel kan være den vanskeligste, men også viktigste, delen av skriveprosessen. Mange mennesker antar feilaktig at redigering kun betyr å fjerne innhold som ikke fungerer, eller se etter feil. Selv om dette også er viktig, handler redigering om å se artikkelen i sin helhet, og å være villig til å slette eller flytte innhold for å gjøre innlegget morsommere og enklere å lese.
Ha dette innlegget i nærheten neste gang du skal skrive en artikkel på websiden din eller en Facebook side. Deretter, følg med på "nivå av interesse" for å se om dette innlegget gikk bedre enn de tidligere.
Lykke til!