Google bruker nå RankBrain (a machine-learning artificial intelligence system) for å måle to ting:
1. Hvor lang tid folk bruker på din hjemmeside. (Dwell Time)
2. Antall mennesker som klikker på din hjemmeside i søkeresultatlisten (CTR - Click Through Rate)
Enkelt sagt - hvis masse mennesker klikker på din hjemmeside og bruker masse tid på å lese det du har å si, så er sjansen stor at du kommer til å lykkes med Google.
Fra Backlinko
Det holder ikke lenger å skrive noen nøkkelord og legge til meta-tagger i en artikkel. Google søkemotoren har blitt mye mer intelligent og legger nå vekt på informativt og omfattende innhold.
Idéen er at leserne skal få alle opplysninger de trenger på én nettside uten å måtte lete videre etter manglende informasjon.
Dette verktøyet for LSI (Latent Semantic Indexing) kan hjelpe deg til å finne ord og uttrykk som ofte er brukt i forbindelse med ditt tema.
I fjor fikk vi vite at Google skal bytte over til en “mobile-first index”.
Dette betyr at Google kommer til å legge mest vekt på mobilversjonen av din nettside.
Denne utviklingen er ikke så merkelig siden 60% av alle søk i Google kommer fra en mobiltelefon. Og det tallet kommer bare til å øke. Google sin "Mobile-first index" er ikke LIVE enda, men den kommer snart og det er lurt å være forberedt.
Bruk av video på Internett kommer til å eksplodere. I følge Cisco, så vil 80% av alt innhold på Internett være i videoformat i år 2021.
Og ikke bare det, i følge HubSpot ønsker 43% av de som svarte på en undersøkelse FLERE videoer på Internett.
Kort sagt, hvis du ikke allerede har video-innhold på din nettside, så er det på tide å vurdere det.
Er søk med naturlig språk "den neste store" for søkemotoroptimalisering? Kanskje ikke. Men antall mennesker som bruker Siri (eller lignende) daglig vokser utrolig fort.
Disse tallene snakker for seg selv:
Her er 3 tips om søkemotoroptimalisering for Siri-søk: